Aquest estudi pretén:
- Quantificar la valoració agregada dels allotjaments, restaurants i atractius turístics de la destinació, a partir de les puntuacions publicades pels usuaris dins d’una selecció de les principals plataformes online de turisme
- Establir un seguiment evolutiu dels principals indicadors de reputació iniciats l’any 2015, que permeten la comparativa dels resultats acumulats fins l’abril de 2022
- Identificar àrees i temàtiques d’atenció prioritària dins de l’ecosistema d’intel·ligència turística en el canal digital per a la Regió de Barcelona
Competències tècniques específiques o sectorials
Definició
Definir, implantar i avaluar el conjunt de línies d’actuació que, d’acord amb l’estratègia municipal, prèvia anàlisi de la seva àrea d’influència, han de dinamitzar l’activitat turística del municipi, incorporant uns serveis i equipaments amb uns alts estàndards de qualitat de servei, vetllant per la seva sostenibilitat.
La competencia implica ...
Gestió pública del turisme.
Xarxa d’equipaments turístics.
Planificació turística.
Màrqueting turístic.
Impacte del turisme al territori.
Elements que defineixen el turisme sostenible.
Cicles de vida dels equipaments turístics.
Tipologia de projectes de desenvolupament turístic.
Quadre d’indicadors de l’activitat turística.
Nivells
L’objectiu de l’estudi es basa en el disseny de la metodologia per a la quantificació i caracterització dels excursionistes a la província de Barcelona, en unes determinades àrees (àrees petites). En una primera fase es defineix el corpus teòric associat al concepte “excursionisme en àrees petites” i en una segona fase es proposa la metodologia específica per a la quantificació dels excursionistes, obtenint-ne els resultats.
Aquesta guia proporciona els continguts imprescindibles per ajudar les empreses del sector agroalimentari a implementar una nova activitat de negoci vinculada al turisme, desenvolupant dues activitats econòmiques paral·leles i alhora complementàries. També pretén ser una eina de treball que ajudi les empreses del sector a diversificar la seva activitat, tot posant en valor les seves instal·lacions, crear experiències turístiques, comunicar-les i comercialitzar-les.
Projecte d'actualització i seguiment del Sistema d'Indicadors de Turisme (SIT-DIBA) per a la gestió sostenible de les destinacions de la província de Barcelona. Aquest projecte correspon a una segona fase de revisió i continuïtat d'un projecte inicial fet entre 2013 i 2015 i treballa l’actualització dels indicadors al 2019 amb dades del 2017. Els objectius que es plantegen són disposar d’una eina útil i pràctica per millorar l’eficiència dels processos de gestió territorial del turisme, aportar un anàlisi de la realitat de les destinacions de la província de Barcelona, aportar una caracterització específica per les destinacions considerant els principis de sostenibilitat, i generar coneixement per facilitar la presa de decisions. L’àmbit d'aplicació són 38 destinacions: 11 comarques, 12 municipis capitals de comarca i altres 15 municipis turístics. Com a resultat, a més de les corresponents bades de dades, es redacten uns informes per cada destinació així com un informe general. Projecte vinculat a un conveni entre la Universitat de Barcelona i la Diputació de Barcelona.
Estudi d’investigació de mercat que analitza l’opinió que tenen els residents sobre l’activitat turística a la província de Barcelona. La mostra es d’unes 400 entrevistes a l’Àrea Metropolitana (sense comptar Barcelona ciutat), 400 a la resta de la Regió Metropolitana i 84 a la resta de la província. Mostra estratificada per dimensió de municipi a cada àmbit territorial. Selecció aleatòria de les persones a entrevistar tenint en compte quotes creuades de sexe i edat. Època d’enquestació: primavera 2022.
Estudi d’investigació de mercat que analitza l’opinió que tenen els residents sobre l’activitat turística a la província de Barcelona. La mostra es d’unes 400 entrevistes a l’Àrea Metropolitana (sense comptar Barcelona ciutat), 400 a la resta de la Regió Metropolitana i 84 a la resta de la província. Mostra estratificada per dimensió de municipi a cada àmbit territorial. Selecció aleatòria de les persones a entrevistar tenint en compte quotes creuades de sexe i edat. Època d’enquestació: tardor 2022
Informe que recull les dades més significatives, tant quantitatives com qualitatives, de l’any 2021. Aquestes dades ajuden a configurar quina és la realitat turística del darrer any a la província de Barcelona i les seves comarques i a poder-ne analitzar l’evolució segons la disponibilitat de dades dels darrers onze anys. En l’elaboració s’han utilitzat tant dades generades des del LABturisme de manera interna com dades extretes de fonts oficials (INE, IDESCAT, el Departament d’Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, etc.). Hi ha un recull d’informació turística, una anàlisi de la conjuntura turística i una mostra de les principals tendències del sector. Esdevé una eina de seguiment i consulta per als agents públics i privats de l’àmbit turístic que els permet optimitzar les operacions a curt o llarg termini, i també disposar de més informació per a la presa de decisions estratègiques.
L’objectiu de l’estudi es conèixer la situació sobre les accions realitzades per les destinacions de les comarques de Barcelona per tal d’esdevenir destinacions turístiques intel·ligents (DTI).
L’estudi s’estructura en 4 blocs: síntesi sobre les característiques i els fonaments conceptuals del DTI; estudi específic sobre l’ús de la tecnologia durant les vacances; el potencial de les destinacions turístiques com a DTI; i les conclusions, recomanacions i propostes de millora
L’estudi s’ha dut a terme gràcies al conveni entre la Gerència de Turisme i el grup de recerca en Turisme de la UOC (Universitat Oberta de Catalunya). També hi ha col·laborat els ens de gestió turística comarcals i locals.
L’objectiu de l’estudi és disposar de dades i analitzar les característiques i els hàbits del visitant de la província que es relaciona amb l’oferta gastronòmica, així com l’impacte que suposa la gastronomia en l’experiència turística.
L’anàlisi descriptiva, a més de l’anàlisi quantitativa, inclou reflexions obtingudes de les entrevistes realitzades a cinquanta gestors turístics i responsables de recursos gastronòmics de la província realitzades al llarg del 2016 i 2017.
Aquest estudi és fruit del conveni de col·laboració signat entre la Gerència de Serveis de Turisme de la Diputació de Barcelona i el Grup de Recerca en Turisme, Cultura i Territori del CETT – UB