Gemma García ens explica quins són els erros més habituals en redactar correus electrònics i aporta solucions per no repetir-los.
Col·lecció 1 hora, 1 habilitat. Edició 2021.
Competències tècniques transversals
Definició
Elaborar documents, prefigurats o no, juridicoadministratius, comptables i econòmics pressupostaris (JACEP), requerits en la tramitació dels expedients que gestiona el seu àmbit de treball, seguint els procediments administratius i la normativa general i específica d'aplicació.
La competencia implica ...
Redacció de documentació administrativa referent a la gestió pressupost a les entitats locals (execució, modificacions pressupostàries), a la gestió de subvencions, a la contractació, etc.
Tramitació dels expedients administratius.
Explotació de sistemes d'informació i anàlisi de dades referents a la gestió administrativa.
Gestió documental i arxiu de la documentació associada a la gestió administrativa.
Nivells
La claredat, la concisió i la coherència són la clau perquè els nostres textos s'entenguin. En 2' et donem algunes idees de com aconseguir aquestes característiques.
Col·lecció “Videopíndoles d'aprenentatge” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2022
Documentar els processos de treball és una eina essencial per a la necessària
racionalització interna de les tasques que realitzem, com per a l’optimització de recursos, la simplificació d’accions, així com per l’eficiència i l’eficàcia administrativa.
En aquest recurs s'explica què és un procés,quina diferència hi ha amb els procediments, què és una activitat i una instrucció, com es fa un
manual de procediments i quines fases s’han de seguir per construir un procés, què és i com es fa un diagrama de flux, com associem indicadors i com avaluem processos.
Col·lecció “Síntesis de formació” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2022
Per fer un bon ús de X (Twitter) , cal saber redactar un bon tuit . Només així, la nostra notícia quedarà clara i circularà ràpidament entre els possibles interessats.
Per aconseguir-ho, cal tenir en compte algunes premisses. En 2' et mostrem com fer-ho.
Col·lecció “Videopíndoles d'aprenentatge” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2022
En 5 passes aprendràs les claus per redactar frases fàcils d’entendre.
La videopíndola planteja 5 consideracions bàsiques per elaborar un bon informe
Aprèn en 2 minuts quina és l’estructura bàsica de qualsevol carta
En aquests recurs es fa una aproximació al procediment administratiu. Es contextualitzen els seus orígens i conceptes clau, es detallen les principals novetats i es fa una introducció al seu cicle de vida.
Col·lecció “Manuals de formació” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2020
Recull de consultes sobre llengua rebudes a la bústia de la Unitat Lingüística de la Diputació de Barcelona i la resposta corresponent. Cada quinze dies se’n publica una de nova. Es pretén fer extensiva la resolució de dubtes que probablement són compartits per molta gent.
5 consells per poder oferir bones taules de dades
Una Administració pública moderna, al servei del ciutadà, s'ha de caracteritzar, entre altres aspectes, per dur a terme les seves actuacions amb la màxima eficàcia i transparència possibles. Si es té en compte que aquestes actuacions s'expressen principalment a través del canal escrit, sembla lògic pensar que el format i estructura del document o el tipus de llenguatge que s'utilitzi en la redacció dels documents administratius ha de ser matèria de reflexió constant.
Consegüentment, a l'hora de redactar-los cal fer un veritable esforç tant per utilitzar un llenguatge que sigui clar i entenedor, com per presentar la informació de forma racional, és a dir, ordenada segons les necessitats comunicatives de cada document.
En aquest material trobareu una introducció a les possibilitats de l'excel com a full de càlcul estadístic, explicacions dels conceptes estadístics bàsics, la descripció de variables qualitatives i quantitatives, i un conjunt de fitxes resum amb els conceptes clau, taules, representacions gràfiques, les fórmules i exemples.
Col·lecció “Manuals de formació” de la Direcció de Serveis de Formació.
El ciutadà té dret a estar ben informat. El llenguatge administratiu sovint és poc entenedor. Les recomanacions de lectura fàcil i llenguatge planer ens permeten fer més assequibles els nostres textos i publicacions per tal de preservar aquest dret individual i col·lectiu.
En aquest document trobaràs eines senzilles que et facilitaran l'aprenentatge d'aquesta tècnica.
Col·lecció “Síntesis de formació” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2022
Amb aquestes 4 pautes, pots crear gràfics de dades visualment clars i atractius, que transmetin la informació de manera entenedora.
Elaborat per la Unitat Lingüística de la Diputació de Barcelona i revisat per l’Institut d’Estudis Catalans, el Llibre d’estil de la Diputació de Barcelona constitueix una eina de consulta a l’abast de tothom. Forma part del web d'Assessorament llengua (de la Unitat Lingüística de la Diputació de Barcelona) i ajuda a resoldre els dubtes lingüístics que ens plantegem a l’hora d’escriure.
Es manté en permanent revisió i ampliació per tal de donar resposta a les necessitats que comporta la tasca diària de formació, assessorament lingüístic i revisió de textos que du a terme la Unitat Lingüística.
Està format per cinc apartats: «Model de llengua», «Qüestions d’estil», «Convencions», «Qüestions gramaticals» i «Terminologia».
A banda, conté dos annexos, un sobre verificadors ortogràfics i gramaticals i un altre amb el nomenclàtor de les comarques, municipis i gentilicis de la província de Barcelona.
Per fer més clara la redacció disposem de llistats i vinyetes. El recurs pretén mostrar com fer-ne un bon ús, i ho fa en una videopíndola de 2'.
Col·lecció “Videopíndoles d'aprenentatge” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2021
Models i plantilles de documents administratius del catàleg de tipus documental corporatiu. El seu disseny permet disposar dels elements necessaris per al desenvolupament dels expedients i de les actuacions que porta a terme la Diputació. En aquests moments hi ha publicats la carta, el correu electrònic, el decret i el dictamen o proposta d’acord.
Hi participen la Unitat Lingüística (adscrita a la Direcció de Serveis de Suport a la Coordinació General), la Secretaria General i el Gabinet d’Innovació Digital.
Apunts que incideixen en els aspectes morfològics, sintàctics i terminològics que són motiu d’errors freqüents. Tracten de resoldre de manera didàctica, divulgativa i amb exemples els dubtes lingüístics que ens arriben a la Unitat Lingüística. Es difonen quinzenalment mitjançant una notificació electrònica a tot el personal de la Diputació de Barcelona.
Recurs bàsic sobre els aspectes fonamentals de la protecció de dades, la seguretat, el tractament de dades i el Reglament Europeu de Protecció de dades. Contingut adreçat als empleats públics de la Diputació de Barcelona.
Col·lecció “Manuals de formació” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2020
Aquest material et permetrà conèixer els elements que intervenen en la comunicació mitjançant el correu electrònic, adequar el to i el registre, redactar correus electrònics amb un alt grau d’eficàcia comunicativa, comprovar si el correu s’adequa als principis de coherència i cohesió i introduir-hi les esmenes corresponents.
Redactar conclusions clares i efectives és crucial per assegurar que els lectors comprenguin el valor de l’informe. Aprèn com fer-ho
Despertar l'atenció, l'interès, desenvolupar les idees i motivar a l'acció és, sovint, el motiu de les nostres presentacions. En 2' et presentem la tècnica AIDA que dóna algunes ideees de com fer-ho.
Col·lecció “Videopíndoles d'aprenentatge” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2022
D'un bon títol pot dependre despertar l'interès en consultar un material. En 2' et presentem alguns trucs per poder redactar-los.
Col·lecció “Videopíndoles d'aprenentatge” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2022
En aquest recurs formatiu trobaràs el continguts per conèixer els principis bàsics i el procés de contractació pública. Repassarem el seu context i fonaments, així com el procés per a dur-la a terme i realitzar el seguiment.
Col·lecció “Manuals de formació” de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2020
· Garantir el coneixement del mapa de tràmits vinculat als expedients, des de la sol·licitud fins al tancament de l'assistència.
· Instruir en la realització de tràmits eficients, correctaments informats i coherents amb el sistema de seguiment i avaluació.
· Presentar el Manual d'operacions en format web (wiki), identificar bones pràctiques i resoldre dubtes i conflictes en la gestió.
Conèixer els elements del text i les estratègies de composició que cal aplicar a la redacció de textos per tal que siguin precisos, correctes i eficaços. També s'hi treballa l'estil, la puntuació, els connectors, els errors més freqüents i els recursos que ens ajuden a resoldre dubtes lingüístics.
· Conèixer el concepte i context històric del procediment administratiu.
· Identificar les principals novetats en la normativa en matèria de procediment.
· Comprendre i distingir les fases del procediment administratiu.
· Conèixer els aspectes clau del procediment administratiu.
· Obtenir una visió unitària i global de la contractació del sector públic.
· Conèixer les novetats introduïdes per la Llei 9/2017, de 8 de novembre.
· Entendre la concepció de la contractació pública com a estratègica.
· Aprofundir en els aspectes més rellevants de la contractació.
· Aplicar els coneixements a la realitat professional.
· Fer una exposició clara i senzilla dels temes que aborda Llei 9/2017, de 9 de novembre, de Contractes del Sector Públic: introducció a la contractació pública, amb un llenguatge tècnic i rigorós, però clar i pròxim a la gestió del dia a dia:
· Entendre la interacció entre el Dret europeu i el nacional.
· Conèixer les principals novetats que introdueix. Especialment els nous conceptes que haurem de manejar a partir d'ara.
· Saber a quines entitats, públiques i privades, se'ls aplica la llei.
· Comprendre com es desenvolupa un procediment d'adjudicació, i assumir que ha de ser electrònic.
· Adquirir els coneixements per a la planificació tècnica i la gestió de les actuacions del Pla de concertació Xarxa de Governs Locals.
· Desenvolupar un major grau d'eficàcia i eficiència en la gestió tècnicoadministrativa de cooperació entre els ens locals i la Diputació de Barcelona.
· Adquirir els coneixements per a la planificació tècnica i la gestió de les actuacions del Pla de concertació Xarxa de Governs Locals.
· Desenvolupar un major grau d'eficàcia i eficiència en la gestió tècnicoadministrativa de cooperió entre els ens locals
· Establir les definicions de les diferents modalitats de plecs de contractació.
· Conèixer les característiques dels plecs de clàusules administratives generals.
· Identificar els elements que defineixen els plecs de clàusules administratives particulars.
· Comparar les regulacions estatals i autonòmiques en matèria de documentació contractual.
· Analitzar les diferents formes d'usar aspectes qualitatius, mediambientals o socials vinculats a l'objecte del contracte públic.
· Descriure les característiques essencials dels plecs de prescripcions tècniques. Regles que cal respectar.
· Establir la importància de les condicions especials d'execució com a instruments de contractació sostenible.
· Analitzar la relació entre els plecs i els criteris d'adjudicació del contracte.
· Definir el concepte de contractació pública ecològica, determinar-ne l'àmbit d'actuació i analitzar els objectius prioritaris del pla de contractació pública ecològica.
L'aplicació correcta de la substitució d'elements sintàctics d'oracions subordinades pels pronoms relatius corresponents. El taller proporciona el marc teòric i pràctic perquè l'alumne pugui aplicar els coneixements a la feina.
1. Identificar allò que s'espera de la posició del secretariat com a personal de suport departamental i/o directiu dins l'organigrama.
2. Reconèixer que són imatge de l'entitat i del directiu i identificar l'aportació de valor que la seva posició dóna al departament i les habilitats professionals i relacionals que són necessàries per actuar de nexe entre els diversos interlocutors.
3. Distingir les tècniques de comunicació a diferents nivells: amb caps, usuaris/àries, membres del departament, col·legues, proveïdors, etc.
· Identificar allò que s'espera de la seva posició com a personal de suport departamental i/o directiu dins l'organigrama.
· Reconèixer que són imatge de l'entitat i del directiu i identificar l'aportació de valor que la seva posició dóna al departament. Habilitats relacionals i professionals necessàries segons els diversos interlocutors.
· Distingir les tècniques de comunicació i identificar les accions que s¿ adeqüin a cadascun d'aquests interlocutors i al mitjà de comunicació.
· Conèixer les novetats introduïdes per la llei 39/2015 de procediment administratiu comú de les administracions públiques, que ens porta a donar el pas definitiu cap a la implantació de l'administració electrònica, interconnectada i transparent.
· Conèixer el procediment administratiu local i els procediments especials.
· Donar a conèixer les novetats principals de la Llei 40/2015, en especial les normes bàsiques aplicables a tots els ens institucionals.
· Conèixer el règim de responsabilitat de l'Administració Pública, el règim jurídic dels convenis, el funcionament electrònic així com les relacions electròniques entre administracions.
Saber aplicar els criteris d'ús dels signes de puntuació en els documents que redacta la corporació
· Comprendre la finalitat del procés contenciós administtiu.
· Establir l'origen i desenvolupament de les Lleis de Jurisdicció Contenciosa Administrativa.
· Reconèixer els subjectes l'activitat pot ser objecte de procés contenciós administratiu.
· Diferenciar els assumptes sotmesos al procés contenciós administratiu.
· Analitzar les diferents notes característiques de la jurisdicció contenciosa administrativa.
· Distingir les diferents matèries susceptibles de recurs contenciós administratiu.
· Establir la relació entre els òrgans de la jurisdicció contenciosa administrativa i els seus àmbits territorials de competència.
· Diferenciar capacitat processal de legitimació.
· Enumerar supòsits de legitimació.
· Classificar les diferents formes de representació i defensa.
· Diferenciar els diferents actes administratius que poden ser objecte de recurs contenciós administratiu.
· Assenyalar les diferents opcions d'impugnació de les disposicions de caràcter general.
· Definir la inactivitat material de l'Administració.
· Garantir el coneixement de la nova aplicació Oferta i les seves normes d'ús.
· Potenciar un circuit homogeni i una metodologia comuna per a la identificació dels recursos d'assistència i cooperació que la Diputació de Barcelona ofereix als ens locals a través del Pla Xarxa de Governs Locals i la resta d'instruments de cooperació.
· Estudiar els principis que regeixen les hisendes locals.
· Conèixer les fonts dels recursos de les hisendes locals i les eines per al compliment de les competències municipals.
· Definir els pressupostos municipals i les seves conseqüències.
· Conèixer els principis pressupostaris.
· Analitzar l'estructura pressupostària.
· Definir els crèdits pressupostaris i la seva operativa.
· Definir el cicle pressupostari i la seva tramitació.
· Estudiar el control i la fiscalització del pressupost.
· Conèixer l'estructura de la Llei 39/2015.
· Conèixer el calendari d'entrada en vigor de la Llei i les normes que deroga.
· Descriure les matèries que són objecte de la nova Llei.
· Conèixer els conceptes d'acte administratiu i procediment administratiu.
· Definir el concepte d'interessat i els seus drets. La capacitat d'obrar i la representació.
· Definir registre electrònic i arxiu electrònic a les administracions públiques.
· Analitzar l'obligació de resoldre.
· Exposar els supòsits i condicions per la publicitat de les normes i els seus efectes.
· Ressaltar la novetat de la regulació de la participació dels ciutadans en l'elaboració de lleis i reglaments.
· Analitzar l'exercici de la potestat sancionadora i els seus límits.
· Diferenciar els principis que regeixen el procediment sancionador, infraccions i sancions aplicables.
· Identificar el concepte d'administració pública a efectes del procediment contenciós administratiu i les matèries susceptibles de recurs contenciós administratiu.
· Conèixer els diferents òrgans que formen part de la Jurisdicció Contencios Administratiu i els seus procediments.
· Conèixer antecedents i estructura de la llei 40/2015.
· Definir els diferents òrgans implicats.
· Descriure l'estructura i organització de la adm. de l'estat.
· Característiques i ens.
· Definir les tècniques previstes per a complir el principi de cooperació.
· Descriure i delimitar els principis que regeixen l'actuació i les relacions entre les administracions públiques i entitats o organismes vinculats o dependents.
· Destacar les relacions electròniques entre les administracions públiques.
· Conèixer el deure de col·laboració entre administracions públiques.
· Definir els òrgans administratius i els requisits per a la seva creació.
· Definir els òrgans col·legiats i el seu règim jurídic.
· Desenvolupar el concepte de competència administrativa.
Donar a conèixer els diferents connectors que tenim a l'abast i saber utilitzar-los en els contextos adequats, a fi d'aconseguir crear textos coherents i ben cohesionats.
Conèixer les convencions sobre l'ús de les majúscules i minúscules
·Entendre els conceptes elementals introductoris de la contractació pública
·
Aprofundir i entendre la contractació pública a través dels principis, tipus de contractes i els procediments de selecció
·
Comprendre com es configura l'objecte i preu dels contracte
·
Ser capaç d'elaborar i preparar expedients de contractació abordant les problemàtiques més freqüents que ens trobem
· Entendre la mecànica per valorar la millor oferta
· Comprendre i aplicar la contractació menor superant la problemàtica interpretativa respecte l'art. 118 de la LCSP
·
Interpretar i gestionar correctament les prerrogatives de l'administració davant l'execució d'un contracte públic
·
Ser capaç d'adoptar totes aquelles mesures essencials en la fase d'execució per tal que tot contracte públic s'executi d'acord amb allò pactat